Länsstyrelsen i Västerbotten har en fin presentation av Örträsk kyrka.
MÅNADENS KYRKOMILJÖ: Örträsk kyrka
I den sydligaste delen av Lycksele kommun ligger byn Örträsk, vackert beläget vid en sjö och omgiven av ett kuperat skogs- och jordbrukslandskap. I omgivningarna finns flertalet lämningar från förhistorisk tid, men byns moderna historia tar sin början 1678, när de första nybyggarna kom vandrande hit från Finland. De hette Hilduinen och slog sig ner på den plats där Örträsks hembygdsområde ligger idag.
Med tiden växte byn, vilket tillsammans med det 6 mil långa avståndet till sockenkyrkan i Lycksele samt örträskbornas önskan att få bryta sig ur moderförsamlingen, ledde till byggandet av en egen kyrka. Den stod klar 1849, men Örträsk blev inte egen församling förrän 1887. Under en period var det också en av landets minsta kommuner. Sedan 1995 ingår Örträsk återigen i Lycksele församling.
Örträsk kyrka ritades av arkitekten Axel Almfeldt vid Överintendentsämbetet i Stockholm – den myndighet som hade överinseende över allt kyrkobyggande i landet på den tiden. Almfeldt hade tidigare bland annat gjort ritningar till kyrkorna i Sävar (nedbrunnen 1932) och Vilhelmina. Men till skillnad från dessa har Örträsk kyrka fått behålla desto mer av sitt ursprungliga utseende och är tack vare det en av stiftets mest välbevarade nyklassicistiska kyrkor. Det byggdes oerhört många kyrkor i landet under denna period, men få har förändrats så lite och är därmed lika representativa för stilen som Örträsk kyrka.
Byggnaden är uppförd i trä, men med avsikten att efterlikna en stenkyrka eftersom det ansågs finare. Man kan verkligen beundra slutresultatet, och än mer vid tanken på att arbetet genomfördes ideellt och utan någon ersättning av endast 28 lappmarksbönder som levde under knappa förhållanden. Vid tiden för bygget hade ramsågar börjat användas vid kusten, men här vet vi att allt timmer handbilades.
Invändigt imponerar inte minst det högklassiga illusionsmåleriet, som utfördes av lyckselebördige målarmästaren Carl Erik Holmström vid kyrkans uppförande. Hans kassettmålningar i taket och arkitekturmotiv på korväggen har stor betydelse för upplevelsen av kyrkan. Som om inte det var nog är nästan all originalinredning också bevarad, liksom en del äldre föremål som kyrkan fick överta från moderförsamlingen. Örträsk kyrka är inget mindre än en nyklassicistisk pärla, väl värd att besöka.
Kyrkorummets fina proportioner, stilenliga inredning samt svala och återhållsamma färgskala samspelar till en harmonisk helhet. Det tunnvälvda taket är i sin helhet bemålat med ett kassettmönster i skenperspektiv, medan korväggen pryds av ett arkitekturmåleri. Målarmästaren Carl Erik Holmström var född i Lycksele 1815, men verksam i Stockholm. Även i Lycksele kyrka anlitades han för liknande målningar i tak och kor, men där återstår bara delar av arkitekturmålningen i koret efter flertalet efterföljande restaureringar, medan Örträsks interiörmåleri är helt intakt.
Exteriören är sparsamt utsmyckad med pilastrar, profilerat listverk och en enkel fronton över entrén. Utformningen av dessa har liksom slätpanelen syftet att få kyrkan att efterlikna en stenbyggnad. Förutom en tillbyggd ramp med sidoentré är exteriören mycket välbevarad. Till och med de munblåsta fönsterrutorna är kvar sedan byggnadstiden.
Predikstolen har en tidstypiskt nyklassicistisk utformning med rund korg, lambrequinförsett ljudtak, färgsättning i ljusgrått och guld, och med symboliska motiv som anspelar på lagen och evangeliet samt närvaron av den treeniga Guden. Draperimålningen på väggen är även den utförd av Carl Erik Holmström.
Kyrkans altartavla föreställer korsfästelsen och är målad av Pehr Fjällström år 1738. Den var tidigare altartavla i Lycksele, men skänktes till Örträsk när kyrkan invigdes där. I likhet med predikstolen är altaret och den arkitekturmålning som omger altartavlan rika på symboliska motiv.
De förändringar som trots allt har skett invändigt är måttfulla och stör inte karaktären nämnvärt. När läktaren och orgelfasaden tillkom 1909 fick de inte den stil som var på modet just då, utan inordnades istället respektfullt i det av klassicism präglade kyrkorummet. Vid en renovering på 1960-talet togs ett antal bänkar bort under läktaren och ersattes av en underbyggnad med bland annat brudkammare och kapprum. Även det gjordes på ett varsamt sätt så att läktarunderbyggnaden inte stör. Den omålade ambon i bildens förgrund avviker desto mer.
Kyrkans röda mässhake i granatäppelmönstrad italiensk silkessammet är från 1400-talets slut. Denna textilskatt tillhörde ursprungligen moderförsamlingen Umeå landsförsamling, men gick i arv när Lycksele bröt sig ur och blev egen församling i början av 1600-talet. Därefter fick Örträsk i sin tur ärva den av Lycksele.
Den äldsta delen av kyrkogården ligger vid sidan om kyrkan och omges av en låg kallmurad bogårdsmur. De grusgravar som en gång fanns är igenlagda med gräs. Björk och rönn är de dominerande trädslagen. I bakgrunden syns kyrkan och gravkapellet. Nedanför gravkapellet, i sluttningen mot sjön, invigdes en nyare kyrkogårdsdel 1930.
Gravkapellet uppfördes så sent som 1956 (efter ritningar från 1943). Trots att klassicism inte längre var modernt då fick det en sådan utformning och inordnar sig därför fint i resten av kyrkomiljön.
Lämna ett svar