Veteranbilar i Långsele

Foto: Åke Runnman

Lördagen den 7 februari var det nostalgi av värsta klassen för fotografen som gick tillbaka till ungdomens dagar och njöt. Norrlands motorhistoriker anordnade ett vinterrally från Lycksele, via Långsele, Örträsk, Skarda, Vargträsk, Flakaträsk, Granträsk och åter till Lycksele. Under färden hade deltagarna att svara på frågor och utföra olika uppdrag.

I Långsele serverades smörgåsar och fika till deltagarna och andra besökare. På gårdsplanen utanför den gamla skolan gick besökarna omkring och mindes. Ett 30-tal ekipage, mest bilar men även en gammal motorcykel av märket Ariel passerade skolan. Bilar av många skilda märken gjorde dagen till en höjdpunkt då ungdomens tokigheter diskuterades och jämfördes. Saabarnas frihjul som gjorde det möjligt att tvärsvänga i korsningar, åka tre personer i en P1800 från Luleå till Stockholm och tillbaka (det var trångt), bli påmind om ”nymodigheten” med extra bromsljus. Hjälmarna i bakrutan på en PV och stenskottskydden för strålkastarna, kylarmaskeringar för att hålla värmen tillsammans med minnen från en januariresa i slutet på 60-talet till Nattavaara i en gammal Opel Rekord där ägaren mitt i natten var tvungen att stanna och öppna motorhuven och sätta sig på stänkskärmen med fötterna på motorblocket och skorna på kylaren för att inte förfrysa fötterna i den 30-gradiga kylan ökade på nostalgikänslan.

Häftigaste bilen var nog en Maserati Indy 4700 från 1971 med en 4,7 liters V8 på 295 hästkrafter. Nyansen mellan dragläge och fullt hjulspinn var hårfin. Bilen är normalt stationerad i Piteåtrakten men hade nu körts ner för att delta i denna träff. Hur man klarade av att köra över bron i Storforsen med Buicken och Cadillacen är mer än jag klarar ut att förstå.

Ordföranden i Norrlands Motorhistoriker, Håkan Nordin från Örnsköldsvik, berättade lite om föreningen och svarade på frågor från de nyfikna åhörarna. En mycket lyckad dag i sol och några minusgrader.

Meny
Örträsk